
sport
20/04/2020
onderwijs
21/04/2020cultuur
Een cultuurbeleid verbindt mensen, prikkelt en doet nadenken.
Cultuur verbindt mensen, prikkelt, doet nadenken en zorgt voor een open kijk op de wereld. We investeren in mensen, en niet in structuren. Hoe kunstenaars hun artistieke activiteit invullen en hoe mensen hun cultuurbeleving invullen, kiezen ze zelf. We dragen zorg voor ons artistiek erfgoed en hebben de ambitie om op het vlak van hedendaagse en toekomstgerichte artistieke, architecturale en culturele activiteiten de wereldtop te zijn. We moedigen privé-initiatieven en private financiering aan zodat ze een steeds grotere rol spelen in de culturele sector. We creëren hefbomen die zorgen dat mensen de weg kunnen vinden naar interessante culturele plekken en laten jongeren vanaf jongs af aan kennis maken met cultuur.
CULTUUR VERBINDT
Een duurzame en ambitieuze cultuurbeleidsvisie vertrekt van de waarde van kunsten, erfgoed en sociaal-cultureel werk voor de samenleving. Door zich cultureel te engageren verwerven mensen competenties die hen houvast bieden binnen andere levensdomeinen. Cultuur prikkelt, zorgt voor een brede en open kijk op de wereld, en stimuleert burgerzin, identiteitsbeleving en een kritisch zelfbewustzijn. Vlaanderen is een regio met een rijk erfgoed, een sterk sociaal-cultureel volwassenenwerk, een uitgebreid amateurkunstennetwerk, een vernieuwend circuskunstenveld en een authentieke hedendaagse kunstensector en creatieve industrie. Onze culturele sector speelt een cruciale rol als motor van creativiteit, innovatie en gemeenschapsvorming. Cultuur is niet het zout op de friet, het is de friet zelf.
Het is daarom belangrijk dat we mensen kennis leren maken met het ruime aanbod van cultuur. Er is nood aan cultuureducatie en projecten die diversiteit verhogen en kansengroepen meer mogelijkheden geven om deel te nemen aan diverse vormen van vrijetijdsactiviteiten. Zo krijgen mensen een beter idee van het ruime culturele aanbod en ontwikkelen ze aan cultuur verbonden competenties (creativiteit, kritisch en reflectief denken, vermogen tot communicatie, samenwerking en netwerking, probleemoplossend vermogen, greep krijgen op het eigen leerproces). Het onderwijs en het jeugdwerk vormen belangrijke partners om kinderen en jongeren kennis te laten maken met diverse vormen van kunst en cultuur.
We creëren hefbomen die zorgen dat mensen de weg kunnen vinden naar interessante culturele plekken, zoals de Museumpas waarmee je 100 musea kan bezoeken voor 50 euro. Ook de UiTPAS, waarmee je voordelig aan allerhande vrijetijdsactiviteiten kan deelnemen past binnen dat kader.
Ook de strijd tegen grensoverschrijdend gedrag in de sector vormt een belangrijk aandachtspunt. De maatregelen die we namen moeten nu goed opgevolgd worden.
CULTUREEL ONDERNEMERSCHAP
Mensen in de cultuursector zijn echte doeners. Van de artiesten en kunstenaars, tot de vele vrijwilligers die een handje helpen. Door de private sector dichter bij de cultuursector te brengen, hebben we er voor gezorgd dat de private middelen binnen de sector enorm gestegen zijn. De Tax Shelter, de cultuurkredieten en de kunstkoopregeling maken de culturele sector sterker en levensvatbaarder en minder afhankelijk van overheidsmiddelen. De uitbreiding van de Tax Shelter naar podiumkunsten resulteerde in 2018 al in 325 aanvragen en een geschatte bruto investering van 42,92 miljoen in de sector.
Inzetten op de export van producties, het internationaal laten toeren van onze gerenommeerde kunstenaars en gezelschappen, zonder afbreuk te doen aan onze culturele identiteit is de beste levensverzekering voor een bloeiend cultureel en audiovisueel landschap. Deze beweging van follow-the-actor willen we verder versterken.
De overheid zorgt voor een kader waarbinnen mensen en organisaties vrij initiatief kunnen nemen. Wanneer de overheid belastinggeld investeert, moet dat doordacht gebeuren. Openbare faciliteiten, kunst en cultuur die openbaar toegankelijk zijn (of in het publieke domein zichtbaar zijn), zijn goede voorbeelden van juiste investeringen.
De culturele en creatieve sector speelt ook een fundamentele rol bij de creatie van een aantrekkelijke stad, regio of land. Naast de algemene ‘vibe’ die een levendige cultuursector in een stad brengt, zorgt ze voor een directe return. In de eerste plaats werkgelegenheid, maar ook: mensen die naar een voorstelling gaan, blijven meestal ook iets eten of drinken in de stad.
Tot slot is het ook belangrijk dat er middelen gaan naar innovatie en experiment. Vlaanderen heeft steeds vooruitstrevende kunstenaars, tv-makers en artiesten gehad en we moeten die innovatie, die later vaak gemeengoed wordt, van bij het begin ondersteunen. Dat geldt des te meer voor jonge, potentierijke sectoren zoals gaming. Ook projecten met internationale uitstraling die ons op de kaart zetten en een grote economische meerwaarde genereren moeten we blijven ondersteunen.