Limburg: de dichtbijbestemming bij uitstek!
15/05/2019Spoorvervoer in Limburg: naar een performant netwerk
Na vele jaren pendelen naar Brussel besef ik het maar al te goed, de ontsluiting van onze provincie kan veel beter. Als ik een avondvergadering bijwoon in onze hoofdstad is het vrijwel onmogelijk om te rekenen op het openbaar vervoer om thuis te geraken. Om nog in het Zuid-Oosten van Limburg te geraken moet ik immers om 20u49 ten laatste op de trein zitten voor een rit van bijna anderhalf uur, wat vaak onmogelijk is.
Het jammerlijke resultaat daarvan is dat ik noodgedwongen maar al te vaak in de wagen moet stappen en op zijn minst één keer per dag bijdraag aan ons gigantische fileprobleem. In de afgelopen week lanceerde Open Vld een reeks van tien mobiliteitsvoorstellen voor onze mooie provincie met daarin een belangrijke plaats voor het spoor. Dat is niet meer dan terecht volgens mij, maar de mobiliteitsuitdagingen in Limburg gaan verder dan het spoor alleen. Ik zal daar later nog op terugkomen.
Vandaag wil ik echter dieper ingaan op het spoornet en het aanbod van de Belgische spoorwegen in Limburg. Want net als mij nemen moeten vele Limburgers vaak een beroep doen op de trein. NIet zelden zijn zij daarover maar matig tevreden. De spoorontsluiting in Limburg is dan ook rampzalig en de NMBS heeft hierin doorheen de jaren duidelijk gefaald.
Als er ergens nood is aan een ommeslag is het dan ook in onze provincie. Om het treinvervoer hier echt aantrekkelijk te maken moeten we radicaal anders gaan denken. Daarom wil mijn partij van het station in Hasselt een superknooppunt met snelle lijnen richting Antwerpen, Brussel en Luik maken met meerdere keren per uur een trein met maximaal twee tussenstops zodat de Limburgers er snel geraken.
Om al die Limburgers vlot in Hasselt te kunnen krijgen stellen wij voor dat vanuit de uiterste stations in Limburg frequente heen- en weerlijnen ingelegd naar Hasselt met kleinere, snellere en goedkopere treinen. Daardoor zou de reistijd naar Hasselt ook kunnen dalen in vergelijking met vandaag. Als de reiziger uit pakweg Tongeren vervolgens afstapt in Hasselt moet zijn connectie naar Brussel of Antwerpen klaarstaan zodat hij zonder veel tijdverlies kan overstappen en vertrekken. In feite wordt het Limburgs spoornet met dit hop-on/hop-off principe een grootschalig bovengronds metronet met Hasselt als spil. Ook ’s nachts zou men minstens één verbinding per uur moeten kunnen aanbieden zodat mensen altijd veilig thuis geraken.